RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!

„Emisja testowa” to nazwa nowego multipleksu DAB+ uruchomionego przez Emitel w Warszawie. Sygnał nadawany jest od czwartku 29 listopada br. na kanale 6D (187,072 MHz). Emisja prowadzona jest z Pałacu Kultury i Nauki z systemu antenowego w polaryzacji poziomej zainstalowanego na wysokości 190 metrów n.p.t. Moc ERP wynosi 0,80 kW. W MUX-ie obecnych jest osiem programów o nazwach skróconych TEST1 do TEST8 oraz rozbudowanych – PR TEST-1 do PR TEST-8. Każdemu z nich przypisany jest jeden z ogólnopolskich programów Polskiego Radia, znanych już z oficjalnego multipleksu PR. Identyczne są również przepływności poszczególnych strumieni. Testy mają za to inne numery Service ID – tak, aby nie było możliwe przełączanie na emisję z kanału 6B.

Pod nazwą TEST1 kryje się radiowa Jedynka (32D1), pod TEST2 – Dwójka (32D2), pod TEST3 – Trójka (32D3), pod TEST4 – Czwórka (32F3), pod TEST5 – Radio Chopin (32D9), pod TEST6 – Polskie Radio dla Zagranicy (32D5), pod TEST7 – Polskie Radio 24 (32D6), a pod TEST8 – Radio Dzieciom (32D4). W multipleksie nie jest obecna usługa Journaline. Z informacji zawartych w wydanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej pozwoleniu radiowym wynika, że operator planuje testy systemu wczesnego powiadamiania o zagrożeniach. Mają być one prowadzone do 31 grudnia br.

/ks/

Comments

54 *.play-internet.pl 01-12-2018 15:13

i poco to komu potrzebne ja i tak nie mam odbiornika i nie bd miał

@54 *.play-internet.pl 01-12-2018 19:10

@54Po to by w gęstej miejskiej zabudowie można byłoby słuchać stacji radiowych bez zakłóceń jakie niesie słuchanie FM - takie jak: szum nośnej stereo, burczenia, piszczenia pochodzące od serwerowni, trzaski od linii wysokiego napięcia i szumy spowodowane zabudowaniami podczas przemieszczania się z odbiornikiem!!! Dab przy wykorzystaniu nominalnie minimalnej mocy i wąskiego pasma a dodatkowo usługi dodatkowe np informacje eliminuje to wszystko.

1954 *.dynamic.chello.pl 02-12-2018 09:11

W 1954 roku w Warszawie ludzie też musieli przeżyć szok jak zaczęli nadawać na UKF, nagle lampowy, w pełni sprawny i w ładnej drewnianej obudowie odbiornik radiowy trzeba było wymienić na nowy, i już nie dało się zrobić prostego radia z jednej diody germanowej i słuchawki do odbioru FM.

54 *.play-internet.pl 02-12-2018 11:42

niema żadnych zakłóceń a jak ktoś ma słabe radio z bazaru które zbiera wszystko to jego wina a dab ma złą jakośc i nie da sie słuchać precz z tym dziadostwem

Fan Dab *.opera-mini.net 02-12-2018 14:00

Radio UKF umrze tyle, że jego zgon będzie powolny. Według mnie trwający nawet 20 lat.

1954 *.dynamic.chello.pl 02-12-2018 14:25

@Fan Dab
Chyba jednak znacznie szybciej wyłączą UKF, może nawet już za kilka lat, długie i średnie mają ogromny zasięg w porównaniu do UKFu i dlatego nadal pracują nadajniki na tych zakresach, a DAB+ ma praktycznie taki sam zasięg jak UKF, to po co to dublować? to byłoby bez sensu trzymać to równolegle.

Deny *.centertel.pl 02-12-2018 18:19

UKF nie zginie bo ludzie niechcący Dab+ szkoda kasy a podstawowe stacje zostaną na UKF jeszcze są fale długie 225khz tego napewno nie wylaczom

Takdab+ *.play-internet.pl 02-12-2018 19:19

@54 posłuchaj sobie koncertów w Polskie Radio 2 wersji FM i Dab+ chyba nie ma bardziej dosadnego przykładu.
Nawet radio nie z bazaru tylko Fm za grubą kasę nie da rady DAB +. No chyba, że masz problemy ze słuchem i z przyczyn zdrowotnych nie dostrzegasz różnicy.

Ftalo *.centertel.pl 02-12-2018 21:53

W gęstej zabudowie mogą na radiu bez anteny,np na telefonie mogą występować zaniki miejscowe zaniki sygnału,mimo że mocny. Odróżnienie śmieciowego odbiornika od dobrego nie jest niczym trudnym. Odbiornik FM może być nowy ze sklepu a może być używany np 30 letni,to bez znaczenia,ale musi miec nazwę firmy,np sony,philips,grundig,technics ,itd. Jak nie ma firmy to jest chiński śmieć,podróbka.Ludzie kupują ,bo jest tego zalew,wszedzie dokoła jako nowe produkty,a nie wiedzą że lepiej kupić stary telefon(bez internetu) ,a w nim jest porządne radio FM. Gdybym o tym nie wiedział,to odbierałbym 7 stacji na UKF,a tak mam 22,reszta znajomych słucha 7,albo gadają że nie ma co słuchać

Jestem Za *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl 02-12-2018 22:02

Nie mówcie, że DAB+ jest zły. Taka Dwójka czy PR24, już nie mówić o Czwórce, której na CCIR nie ma, 15-20 km od nadajnika znika, Cyfrowo znacznie dalej słychać.

Gość 1 *.147.71.81.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 03-12-2018 09:43

Koncesję analogowe są wydawane narazie na 10 lat a więc do 2028/29 więc spokojnie. Największy problem jest brak DAB + w smartphonie lub dobrych nie drogich "mini wież".

Krzysztof Sagan *.dynamic.chello.pl 03-12-2018 09:55

Koncesje na OIRT były na 7 lat i wygasały w 2001/2002 roku. Trzeba patrzeć na inne czynniki.

Patryk-wroclaw *.5.12.5 03-12-2018 11:22

Poniekąd każda ze stron odrobinę racji ma:
1. jest sporo ludzi, którzy nie bardzo chętnie przerzucą się na DAB "bo tak".
2. Na chwilę obecną poza Polskim Radiem nie bardzo jest czego w DAB słuchać, choć to się zmienia przykładem uruchomienia we Wrocławiu czy Warszawie.
Tak czy inaczej, tych, którzy nie chcą koniecznie słuchać transmisji w Radiowej Dwójce jest chcemy czy nie statystyczna większość.
3. zakładając nawet, że już ten koncert z Dwójki chcemy (ja tam lubię, bardzo), to tak naprawdę na audio dla Dwójki w muxie poświęconych jest około 110 kbps, więc kto co woli; do wyboru mamy albo szum FM'u za to dobry materiał źródłowy przed nadajnikiem (AAC, 320 kbit), albo bez szumu, mniej zmasakrowane, za to z artefaktami tych stukilkunastu kilobitów.
Niby nic, ale czasem słychać.

Janek *.dynamic.mm.pl 03-12-2018 17:46

Jakość PR 2 i PR 4 powoduje, że jestem mega na taaaak dla DAB+. Podobnie Radio Kolor. To jest w końcu lepsza jakość, której nie było całe lata na UKFie i pewnie już nigdy nie będzie. Do tego pojemność i możliwość wejścia nowych podmiotów. Może mniejszych stacji? Marzy mi się eter taki jak w US czy zza Odrą. Wiele lokalnych rozgłośni.

Szymon *.adsl.inetia.pl 03-12-2018 19:32

@Jestem Za: dlatego rezerwuje się kolejne częstotliwości analogowe dla Polskiego Radia 24. 20 emisji czeka w kolejce, a przybywają kolejne ;)
A Dwójka nie ma wcale tak wyspowego zasięgu. Przynajmniej tu na zachodzie kraju.

@Patryk-wroclaw: Osobiście wolę posłuchać Dwójki czy Trójki poprzez UKF, mam czyste stereo, więc i lepiej to brzmi. Ale w sytuacji, gdzie do wyboru jest albo nieczyste stereo bądź mono (z dobrą jakością źródłową) albo idealnie czysty sygnał, ale z niższą jakością niektórzy mogą już się zastanawiać nad wyborem.

Pamiętajcie jednak jedną rzecz - na krańcach zasięgu UKF będzie grał słyszalnie, mogą być miejscowe szumy, ale ogółem odbiór będzie. W przypadku DAB+ odbiór zerojedynkowy - albo jest albo i nie ma. A co do aktualnych emisji, to podobno Katowice i Białystok wypadają krucho, jeżeli chodzi o zasięg. Tak samo Jemiołów z kilkoma kilowatami - odbiór 80 km od nadajnika tylko na czymkolwiek wystawionym na zewnątrz (dwuteleskop dał może z 40% sygnału). A dla porównania Maryja 100 MHz 5 kW gra czysto na byle jakim odbiorniku stojącym przy oknie, o silniejszych mocach nie wspominając.

Ja tam jestem za postępem, ale w sytuacji, kiedy DAB+ będzie grał jakościowo minimum na takim samym poziomie jak UKF. A tak generalnie nie jest.. I to nie tylko u nas.

Patryk-wroclaw *.5.12.5 04-12-2018 05:33

@Szymon: Co do jakości równej FM, Niestety, tak nie jest, i nie będzie.
Oczywiście bynajmniej nie dlatego, że nie pozwala technika.
Za przykład weźmy mux BCast'u. na razie 3 stacje, 3 po 192 kbps.
Wszystko super, ja tam się cieszę, i teoretycznie tak to się robić powinno.
Niestety zdaję sobie jednak sprawę, że ta idylla nie potrwa długo.
Jest w tym wszystkim małe Ale.: 3 stacje pomnożone przez 144 CU (dabowe jednostki transmisji) przy korekcji EEP-3 na każdą,
daje szybki rachunek: pół muxu (432 z 864 CU) zajęte.
Tym samym, mux pomieści 6, max 8 stacji (zakładając, że nie każda potrzebuje 192 kbps).
Jak to się ma do reklamowanych w broszurach prasowych 15 20, czy nawet 30 stacji per mux (Włochy)?

No właśnie, Nijak, i niestety, nie winiłbym za to samego standardu a ogólną rynkąwą chęć żeby tylko mieć więcej.
Zwróćmy uwagę, że nawet średniozaawansowane techniczne materiały o DAB mówią o 64 kbps (He-aac V1) jako o "dobrym" bitrate.
Z jednej strony trudno nie przyznać racji, 80 procent ludu nie usłyszy, jednak z drugiej znów tych 20 procent musi się poddać większości.
Szkoda.

Piotrek *.dynamic.gprs.plus.pl 04-12-2018 08:17

DAB+ to cyfrowe radio. Stream w internecie to też cyfrowe radio. Nie widzę sensu w DAB+ wszystkie "zalety" DABa ma stream internetowy (+ jeszcze kilka zalet jak ogólnoświatowy zasięg brak koncesji brak utrzymywania nadajników). Radio DAB tak samo nie ma "duszy radia" jak stream internetowy i nikt mnie nie przekona że jest inaczej -poza tym jakie tropo jakie dalekie odsłuchy jak to radio albo jest albo szatkuje i nie da się go słuchać FM szumi ale jest zrozumiały na granicy zasięgu DAB nie da się słuchać na granicy zasięgu bo takie szatkujące piski nie są zrozumiałe dla człowieka.

Piotrek *.dynamic.gprs.plus.pl 04-12-2018 08:20

Aha jeszcze jedno - do dobrego streamu internetowego radia wystarczy 320 kb/s - zasię HSPA+ nie mówiąc o LTE czy niedługo wchodzącym 5G w zupełności wystarczy (w przeciwieństwie do cyfrowej TV gdzie do odbioru potrzebna jest przepływność kilku Mb/s a dla HD/4K nawet kilkanaście Mb/s

54 *.play-internet.pl 04-12-2018 11:47

jakość dabu jest tragiczna szczegulnie na muzyce, trójka i dwójka słychać kwantowanie i artefakty kompresji okropne tego sie nie da słuchać na słuchawkach czy normalnym audio , zwolennicy pewno słuchają na dualach za 100zł z jednym głośnikiem i im się podoba

Delta *.160.172.85 04-12-2018 13:42

DAB+ jest kiepski. Trochę się tym bawiłem, jeżdżąc samochodem z DABem w radio. Około 20 km do mysłowickiego nadajnika, wszystko przerywało podczas jazdy. Na FMie drobne szumy i to tylko przy słabych stacjach stamtąd odbieranych. Z internetowym radiem (ze smartfona) o wiele lepiej, bo tam wcale przerw nie było. Kwestia jest tylko dobrania odpowiedniej aplikacji czy konieczności podłączenia przez BT (tam też jakość jeżeli chodzi o bitrate pozostawia wiele do życzenia).

Radio-stop *.146.34.199.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 04-12-2018 14:33

DAB śmiercią dla mikronadawców lokalnych. DAB gwoździem dla trumny dla miłośników jakości dźwięku. DAB śmiertelnym zagrożeniem dla odbioru samochodowego na skraju zasięgu sygnału. DAB zagrożeniem dla uporządkwanego rynku radiowego.
Precz z DAB! Należy albo mądrzej przydzielać czestoty UKF-FM, albo przeprowadzić zerobase albo dokonać reudkcji mocy niektórym nadawcom, sczególnie publicznym i religijnym.
I nagle okaze się, że jest od pyty wolnych częstot, nawet w Warszawie. Najzwyczajniej w świecie w Polsce nigdy nie było i nie ma rozsądnego planowania widma UKF-FM.

Szymon *.adsl.inetia.pl 04-12-2018 20:02

@Patryk-wroclaw: A więc sam widzisz, jak to wygląda. Zdaję sobie sprawę z kwestii technicznych. Teoretycznie można jeszcze kombinować ze stopniem korekcji, ale kosztem zasięgu..
Tylko teraz pytanie, po co wprowadzać docelowo tylko DAB+, skoro będzie to regres w jakości dźwięku? Moim zdaniem nie ma to sensu.

Ponadto tylko 3 sieci MUXów to zdecydowanie za mało. Miało być 7, ale emisja MUX 8 w VHF zrobiła swoje..

Precz Z Dab *.play-internet.pl 05-12-2018 16:56

PRECZ Z DAB TĄ TANDETĄ!

Andrzej *.internetdsl.tpnet.pl 06-12-2018 10:42

@Szymon, jest jeszcze L-Band w DAB+ Tylko częstotliwość zrobi swoje.... kolejne problemy

Szymon *.adsl.inetia.pl 07-12-2018 12:23

Wyższe pasmo, mniejszy zasięg.. Testują L-Band w Czechach i jakoś nie słyszałem o popularności tego pasma..
Gdzieś widziałem prognozowane mapki i 0,13 kW w VHF III leciało lepiej niż 1 kW w L-Bandzie..

Gość 1 *.147.104.141.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 07-12-2018 14:20

KRRiT przyznała koncesję na nadawanie w Głuchołazach 105,2 p.Elzbiecie Prudlo pokonało Radio Only i Non Stop 24.

Ja *.play-internet.pl 08-12-2018 11:43

Jaki to, że p. Prudło dostała koncesje ma związek z DAB+? Po co piszesz takie rzeczy w komentarzach pod każdym artykułem???

Sławek *.play-internet.pl 09-12-2018 12:48

Popieram Radio-Stop. Radio Łódź na częstotliwości 99,2 MHz z mocą 30 kW i polaryzacją V, jest słyszane przeze mnie w Rypinie, Lipnie, Żurominie, Sierpcu. To jest jakiś dramat, żeby nie ograniczać mocy albo nie decydować się na tłumienia sygnału w wybranych kierunkach. Tak samo jest z radiem Białystok z 99,4 MHz moc i polaryzacja taka sama, sygnał słyszany za Mławą, a nawet wokół Żuromina. Mamy do czynienia z bezsensownym zajmowaniem właściwych częstotliwości i sąsiednich.

Kwiatek001d *.centertel.pl 09-12-2018 22:01

@slawek Czestochowa sie zgłasza i stwierdzam że Radio Łódź to fajne radio i lubię go słuchać więc tłumienie nie bo u mnie by nie było słychać :). Pozatym Radio Plus trochę też słychać gdyby nie Jasna Góra :(

Kris *.play-internet.pl 11-12-2018 19:57

Jak ktoś jest melomanem i audiofilem to niech nie będzie śmieszny z porównaniami, że DAB ma gorszą jakość niż FM bo widać jaki z niego audiofil. Sympatyk dobrej jakości muzyki słucha jej z płyt CD a nie z radia, a radio może posłużyć jako tło w codziennych zajęciach i do tego DAB nadaje się znakomicie, szczególnie podczas jazdy samochodem.

Kristoph *.146.168.171.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 12-12-2018 00:47

Radio przedewszystkim gra i brzmi. Moze nie najlepiej, ale bulgot dabowski to nie brzmienie.

A *.play-internet.pl 12-12-2018 00:49

Właśnie. Bulgotać to może zacier na destylatorze.

Nightpurrer *.dynamic.chello.pl 12-12-2018 22:32

Z tym, że radio ma grać w tle się nie zgodzę. Gdyby tak było to po co byłyby w nim audycje? Równie dobrze mogli by sobie puścić puszkę z samą muzyką.

Irekr *.neoplus.adsl.tpnet.pl 14-12-2018 07:39

Polską specyfiką jest narzekać na co tylko się da....

A prawda jest taka, że typowy broadcast (FM czy DAB+/-) umrze w zupełnie inny sposób: już dziś ilość słuchaczy odbierających stacje radiowe online przez internet rośnie w tempie o około 130% rocznie. I nie są to dane wyssane z powietrza a uzyskane od niemal wszystkich polskich operatorów telefonii komórkowej. Dla wielu film zaczyna to być poważnym problemem i nie tylko z powodu streamu radiowego a głównie telewizyjno-podcastowego. Z moich (i nie tylko) szacunków najprawdopodobniej w 2019 roku nastąpi w Polsce chwila, w której ilość słuchaczy online będzie większa niż na całym AM/FM/DAB+/- razem wziętym. W wielu krajach europejskich ta chwila już była kilka late temu.
Niewątpliwie pomaga w tym złe prawo, nakazujące firmom płacić opłatę radiofoniczna od każdego odbiornika, nawet tego przyniesionego z domu przez pracownika. Ponadto wiele firm wprost zakazuje używania odbiorników radiowych czy telewizyjnych w firmach, lecz nie zabraniają stosowania do słuchania/oglądania internetu.
Życie nie znosi ograniczeń, nawet wbrew tym najświętszym ze świętych w obronie.

Piotrek *.dynamic.gprs.plus.pl 14-12-2018 08:42

@ Kris ale głupoty piszesz radio cyfrowe w samochodzie ?? Gdzie byle górka i zamiast chwilowego szumu czy zmiany na mono jest zacinająca się papka ?? Stream internetowego radia ma coś takiego jak bufor i w chwili chwilowego braku sygnału radio jest nadal płynnie odtwarzane z bufora w chwili poprawienia sygnału bufor jest uzupełniany. W tym "nowoczesnym dab" tego nie ma a jakość streamu czy to puszczonego w LTE czy w DAB jest taka sama 320 kb/s ze źródła brzmi tak samo czy odtwarza się je z serwera po LTE czy z nadajnika po falach radiowych.... No i tłumienie DAB jest nadawany na wyższych częstotliwościach niż FM zatem zasięgi tego cuda przy niezmienionej mocy będą mniejsze niż FM.
Irekr masz rację tradycyjne media umrą śmiercią naturalną i to dość szybko gazety czyta coraz mniej osób bo wszystko jest w internecie telewizję ogląda coraz mniej młodych ludzi bo mają VOD i inne media strumieniowe w internecie (bez reklam )no i radio póki jest FM to jakoś istnieje bo gra w samochodzie w tle a jak będzie "cyfrowe" to szanse że przetrwa w tradycyjnej formie są niewielkie....

Gość98 *.masterpress.com 19-12-2018 12:00

czym się różni emisja testowa od stałej?
chyba tylko tym, że emisja stała - większe koszty

Gość 1 *.dynamic.chello.pl 19-12-2018 19:01

Rzeczpospolita podała że TVP na dniach podpisana ma być umowa z Emitelem w sprawie MUX 8: Mają się tam pojawić TVP SPORT HD I TVP ROZRYWKA.


Posting comments after three months has been disabled.